Володимир Семиноженко: Потрібно жити своїм розумом, будувати країну виходячи із власних інтересівМи не були готові до асоціації в 2013 році і так само не готові до неї сьогодні. Сергій Лівенцов:«НОВА ПОЛІТИКА» завжди відкрита до діалогу
ГоловнаГлавная
Регiональнi організацiї

Пошук

Теги

Пряма мова

Версія для друку 7 серпня 2009

Григорій Семчук: Реформа ЖКГ – одна з найскладніших для країни, але відкладати її вже не можна

Реформа ЖКГ – одна з найскладніших для країни, але відкладати її вже не можна

Член організаційного комітету «Громадянського руху «Нова Україна» заслужений працівник сфери послуг України, президента асоціації «Питна вода України» Григорій Семчук впевнений, що альтернативи кондомініумам немає, і без закріплення прав власності співвласників багатоквартирних будинків на весь будинок гарантувати успіх реформи ЖКГ не можна. У 2002-2005 роках він очолював Державний комітет з питань ЖКГ, і ми попросили його дати експертну оцінку стану самого ЖКХ і системи управління господарством.


Коли, по-вашому, слід починати підготовку до опалювального сезону?

   Зазвичай, відразу по закінченню опалювального сезону починається підготовка до наступного. Наприклад, в теплопостачанні, коли в квітні відключається система опалювання, потрібно її протестувати, щоб визначити, що вимагає ремонту в котельних і тепломережах.  Цей процес безперервний і не залежить від пори року. Літо – для комунальників це підготовка і теплового господарства, і водопровідно-каналізаційного господарства, і житлового фонду, благоустрій – починаючи від доріг і закінчуючи об'єктами ритуального обслуговування.   

Скільки ще може протриматися радянська українська інфраструктура ЖКГ на ремонті окремих її ділянок? 

    Стан житлово-комунального господарства критичний, запас міцності закінчується. Знос теплових труб складає понад 70%. У водопровідно-каналізаційному господарстві лише аварійних мереж більше 33%, в тепловому господарстві – більше 20%. Підкреслюю їх аварійний стан, тобто труби вимагають негайної заміни. Оскільки грошей немає ні в комунальних підприємств, ні в жеків, то відбувається лише латання дір. А тут цілий клубок проблем і розплутувати його потрібно планомірно і системно.   Модернізація ЖКГ – проблема за масштабами порівняна з будівництвами п'ятирічок часів СРСР.

  Чи можливо її вирішити, не міняючи систему управління?

    Реформа житлово-комунального господарства вимагає системного підходу. Перш ніж її починати, треба чітко уявляти, що ми хочемо отримати на виході. 
   Перше – вдосконалення нормативно-правової бази. До 2000 року ЖКГ в Україні працювало за старим радянським законодавством, тобто розраховане на планове господарство, при якому населення оплачувало лише 5% від витрат на комунальної послуги. Останнє – експлуатація, капітальний ремонт і будівництво нових об'єктів – дотувалося з держбюджету. Звідси за інерцією в Україні зберігся соціальний підхід до тарифоутворення в ЖКГ. Але ми сьогодні живемо в ринку, і радянська система управління ЖКГ в нього не вписується. У 2004 році була затверджена державна програма реформування ЖКГ до 2005 року, дію якої Верховна Рада цього року  продовжила.  
   Друге, необхідна сучасна система управління. Жеки – це вчорашній день. Поки у нас не буде реальних власників житла в багатоквартирних будинках, поки не запрацює ринок послуг з експлуатації житла, ефекту від реформування ЖКГ не буде. Альтернативи об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), або як їх називають за кордоном, кондомініуми, немає. Послуги повинні поставлятися на конкурсній основі. Об'єднання співвласників вибирає на конкурсі, хто які послуги  поставлятиме. І ті ж жеки ліквідовувати не треба. Якщо вони витримують конкуренцію, то працюють, якщо немає – їх замінюють приватники. Все на договірних основах між постачальниками послуг і реальними власниками житла.  

Чому в Україні, на відміну від країн Центральної Європи, так повільно йде процес створення кондомініумов?  

    У законодавстві у нас вже виписано створення ОСББ, і в багатьох містах вони створюються, хоча не так швидко, як хотілося б. У країнах колишнього соцтабору цей процес стимулювала держава. Наприклад, при приватизації квартир зобов'язала створювати юрособу, яка відповідатиме за утримання будинків і прибудинкових територій У нас же просто роздали безкоштовно квартири. А горища, сходові майданчики підвали чиї, хто їх власник? Потрібно закінчити формалізацію прав власності на все, що за межами квартири, щоб власники квартир стали співвласниками всього багатоквартирного будинку. Тоді, і кондомініуми швидше почнуть створюватися, і мешканці візьмуть на себе відповідальність за вміст будинку і своєчасну оплату комунальних послуг. 

 Може, слід приватизовувати весь комплекс ЖКГ? 

   У жодному випадку. Водопровідно-каналізаційне теплове господарство не підлягає приватизації. Тут треба вводити нові форми управління: створювати концесію із залученням приватного капіталу, здавати в оренду або віддавати в управління. Тому що модернізувати їх за рахунок бюджету або тарифних платежів ми не зможемо. 
    Третій напрям реформи ЖКГ – забезпечити беззбиткову роботу комунальних підприємств. Сьогодні тарифи не покривають витрати. Інвестиції в ЖКГ не йдуть, з бюджету грошей теж не хватає. Так ми ніколи Так ми ніколи не отримаємо якісну комунальну послугу.  Підприємства ЖКХ повинні працювати так само, як і інші підприємства – без збитків. Жодне підприємство не продаватиме свою продукцію нижче за собівартість, інакше воно збанкрутіє. Комунальна послуга – той же товар.  У нас тут гору бере політика. Але якщо мер, не бажаючи втрачати своїх виборців, не підвищує тарифи, то хай закладає в бюджеті засоби на компенсацію різниці між витратами і тарифами, щоб  підприємства могли нормально працювати: вчасно ремонтувати і замінювати устаткування, платити гідну зарплату.  Давно пора відійти від субсидій. Замість них треба ввести адресну допомогу. При цьому видавати грошову компенсацію малозабезпеченим лише після того, як вони сплатять за комунальні послуги. Це і економіку стимулює. А у нас грошові субсидії розмиті, і користі від них нікому.  Реформа ЖКГ – одна з снайскладніших. Тут потрібні і політична воля керівництва, і підтримка і розуміння громадян, щоб вони знали що тимчасові труднощі пов'язані з підвищенням тарифів і посилюванням контролю за комунальними платежами, зрештою на користь країни. Якщо ЖКГ не буде реформована, то рано чи пізно, країну чекає комунальна катастрофа. У 2002 -2005 ми зрушили цю проблему з мертвої точки, а зараз знову все покинуто. У нас у всьому політика на першому місці, і ЖКГ розглядається теж як частина політики.
...
Джерело: Прес-служба "Громадянського руху "Нова Україна"

Додати повідомлення

Вам необхідно зареєструватися або авторизуватися для того щоб створювати нові повідомлення.

Повернутися до архіву

Архів

Опитування

Мир на сході настане завдяки:

Результати опитувань

Пряма мова

Карта нової україни

Вiдео

Останні обговорення

Форум