Володимир Семиноженко: Потрібно жити своїм розумом, будувати країну виходячи із власних інтересівМи не були готові до асоціації в 2013 році і так само не готові до неї сьогодні. Сергій Лівенцов:«НОВА ПОЛІТИКА» завжди відкрита до діалогу
ГоловнаГлавная
Регiональнi організацiї

Пошук

Теги

Пряма мова

Версія для друку 27 серпня 2009

Анатолій Зленко: До питання про законопроект щодо застосування збройних сил РФ за кордоном

До питання про законопроект щодо застосування збройних сил РФ за кордоном

З проханням надати відповідний коментар з приводу цієї законодавчої ініціативи ми звернулися до Віце-голови «Українського Форуму» Анатолія Зленка.


«Внесений президентом РФ Д.Мєдвєдєвим проект закону про порядок застосування Збройних сил Росії за межами країни стосується, перш за все, захисту інтересів Російської Федерації. В той же час, положення цього документу свідомо адресуються іншим країнам, де гіпотетично може існувати загроза національним інтересам Росії.

Аналіз проекту закону дає підстави зробити попередні коментарі, поки що без остаточних висновків.

По-перше, сам факт постановки цього питання обумовлений необхідністю законодавчо закріпити можливість оперативного застосування формувань Збройних сил РФ за межами території країни і на цій основі створити своєрідне правове підгрунтя для практичного вирішення поставлених в законопроекті завдань.

По-друге, наділити президента Росії як Верховного головнокомандувача необхідними повноваженнями для ухвалення рішень про застосування Збройних сил РФ на території інших країн в конкретних ситуаціях.

По-третє, визначити завдання Збройних сил РФ для можливих оперативних дій, включаючи, як підкреслюється в документі, відповідь на  напад на Збройні сили Російської Федерації або інші війська, дислоковані за межами території РФ; відповідь або запобігання агресії проти іншої держави; захист громадян РФ за кордоном; боротьба з піратством та забезпечення безпеки судноплавства.

По-четверте, попередити інші країни, на території яких дислоковані російські війська, про те, що Збройні сили РФ наділяються необхідними повноваженнями для проведення оперативних дій з метою виконання позначених вище завдань в контексті національних інтересів Росії.

Одним словом, Росія після відомих подій на Кавказі в серпні 2008 року вживає попереджувальні заходи та апріорі розширює сферу дії своїх Збройних сил. Можна передбачити, що йдеться, в першу чергу, про постряданський простір, де розташовані такого роду формування і проживає значна кількість росіян. Проте поставлені завдання щодо застосування Збройних сил РФ є різними за своєю концептуальною спрямованістю. Принципове значення для Росії зберігають питання «захисту громадян РФ за кордоном». У зв’язку з цим не виключено, що Росія, захищаючи своїх громадян та національні інтереси, може застосувати всі наявні в її розпорядженні засоби, у тому числі й військову силу. Це, природно, наводить на певні роздуми і ставить низку практичних питань.

Проект закону про порядок застосування Збройних сил РФ за межами країни слід розглядати у поєднанні з окремими положеннями «Концепції зовнішньої політики Російської Федерації», прийнятої в липні 2008 року. У цьому документі Росія чітко визначає пріоритети, на яких повинні концетруватися зовнішньополітичні зусилля країни, де важливе місце відводиться «всебічному захисту прав і законних інтерсів російських громадян та їхнім співвітчизникам, які мешкають за кордоном».

В цілому слід підкреслити, шо ставлення керівництва Російської Федерації до своїх співвітчизників (маються на увазі етнічні росіяни) зачіпає не лише захист прав і інтересів російських громадян, але й передбачає «поширення російської культури, російської мови та російської національної самосвідомості». Нагадаємо, що три чверті етнічних росіян на території колишнього Радянського Союзу проживають в Україні, Білорусі і Казахстані. У 1999 році в Росії був ухвалений Закон про співвітчизників (з доповненнями в 2006 році), згідно з яким поняття «співвітчизники» охоплює чотири категорії осіб: громадяни РФ, які мешкають за кордоном; особи, які мали громадянство СРСР; емігранти з СРСР і РФ; нащадки співвітчизників, «за винятком нащадків осіб титульних іноземних держав».

Хотілося б вірити, що Росія, вносячи свій законопроект, не розглядатиме захист прав і інтересів росіян і російськомовних меншин як інструмент для забеспечення своїх інтересів на території колишнього СРСР. Щоб уникнути можливих пересудів всі поставлені завдання вимагають внесення певної ясності. Це, тим більш важливо, якщо враховувати, що серед завдань, позначених в проекті закону, є два напрями, які беспосередньо зачіпають інтереси України. Йдеться про дислоковані на території України підрозділи Збройних сил РФ і близько 17% росіян, що проживають в Україні. Додаткові роз’яснення щодо цих положень проекту закону РФ дозволять глибше зрозуміти зміст сформульованих завдань, які до того ж сприймаються насторожено.

Важливими залишаються й правові питання, які вимагають необхідних роз’яснень у частині, що стосується можливості поєднання рішення щодо застосування військової сили на території інших держав з неухильним дотриманням принципів і норм міжнародного права, у тому числі таких основоположних, як збереження територіальної цілісності, недоторканості кордонів і невтручання у внутрішні справи. Порушення цих принципів може призвести до вкрай небезпечних наслідків і навіть до можливого переростання будь-якої операції в масштабні силові дії. За відсутністю відповіді на порушені вище питання, однозначно складно оцінювати цю законодавчу ініціативу президента РФ».

Джерело: Прес-служба "Громадянського руху "Нова Україна"

Додати повідомлення

Вам необхідно зареєструватися або авторизуватися для того щоб створювати нові повідомлення.

Повернутися до архіву

Архів

Опитування

Мир на сході настане завдяки:

Результати опитувань

Пряма мова

Карта нової україни

Вiдео

Останні обговорення

Форум