Сергій Лівенцов:«НОВА ПОЛІТИКА» завжди відкрита до діалогу Ми не були готові до асоціації в 2013 році і так само не готові до неї сьогодні. Володимир Семиноженко: Потрібно жити своїм розумом, будувати країну виходячи із власних інтересів
ГоловнаГлавная
Регiональнi організацiї

Пошук

Теги

Новини

Версія для друку 29 жовтня 2010

Відкрите засідання «Українського форуму» «Місцеві вибори 31 жовтня: шанс на формування нової системи влади».

Відкрите засідання «Українського форуму» «Місцеві вибори 31 жовтня: шанс на формування нової системи влади».

29 жовтня відбулося відкрите засідання «Українського форуму» «Місцеві вибори 31 жовтня: шанс на формування нової системи влади». У засіданні взяли участь Володимир Семиноженко (голова «Українського форуму»), Георгій Крючков, Володимир Фесенко, Євген Копатько, Михайло Погребинський, інші експерти і соціологи, представники громадських організацій.


В ході засідання обговорювалися питання про очікування виборців напередодні 31 жовтня, роль громадянського суспільства у контролі над виборчим процесом, можливі зміни до виборчого законодавства за підсумками місцевої кампанії та час проведення чергових виборів до Верховної Ради.

Пропонуємо вашій увазі Дайджест виступів:

Володимир Семиноженко, голова «Українського форуму»

Сьогодні – останній день виборчої кампанії. 31 жовтня по всій Україні будуть обрані у новому складі органи місцевого самоврядування. Місцева влада – це основа, фундамент демократії. Тому ці вибори дуже важливі для держави.

Багато хто розглядає їх як іспит, який має пройти нова влада.

Президент України Віктор Янукович заявив, що вибори мають пройти чесно, демократично, законно. Це – його обов’язок як гаранта Конституції. У свою чергу наш громадянський обов’язок – здійснювати незалежний контроль над перебігом виборчого процесу, адже на виборах вирішується доля не влади, а усієї країни, усього суспільства.

2010 рік увійде в історію України як поворотний. Змінився Президент, змінилась система влади (з парламентської на президентську), змінилось виборче законодавство. Вперше за багато років місцеві вибори відокремлені від парламентських і відбуваються за змішаною системою.

Одним з принципових завдань цієї виборчої кампанії є формування такої місцевої влади, яка була би готова підтримати загальнонаціональний курс на реформування країни. Досягнення вказаної мети можливо при тому, що депутати на місцях виявляться здатними відійти від протистояння «коаліцій» та «опозицій» і спільно, на професійних засадах, працюватимуть над проблемами області, міста чи села. У цьому сенсі вибори до органів місцевого самоврядування не варто розглядати, як «підготовчий» або «проміжний» етап по відношенню до парламентської кампанії. Існує шанс, що відновлення довіри людей до влади й, відповідно, формування нової якості політики почнеться саме за підсумками місцевих виборів – звичайно, якщо вони відбудуться у жорсткій відповідності до закону.

Сьогодні всі патріотично налаштовані політичні сили мають боротися за державу, а не одна з одною.

Михайло Погребинський, директор Київського центру політичних досліджень і конфліктології

Ці вибори дійсно проходять у нових умовах. По-перше, окремо від парламентських. По-друге – за новим законом. Згідно ньому, крім партій, люди можуть проголосувати за особистостей, яких знають в обличчя і з яких можуть спитати Мажоритарники не часто наголошують на своїй партійній приналежності, навіть висуваючись від партій. В українській політиці сьогодні наявнаі тенденція до департизації. На перший план виходять інші мотиви підтримки кандидата – оцінка його професійних якостей, репутації, компетентності.

Проте порядок денний кампанії залишається все ще сильно заполітизованим і скандальним. Обговорюються зовсім не ті питання, які цікавлять місцеві громади. Наприклад, ми чуємо про те, скільки начебто надруковано надлишкових бюлетенів, а не про вирішення проблем ЖКГ або заторів у місті.

Президент особисто зацікавлений у тому, щоб місцеві вибори пройшли насправді демократично. Адже тільки адекватне представництво регіональних інтересів в органах місцевого самоврядування забезпечить довіру людей до влади. А без цієї довіри неможливо розпочати реформи.

Місцеві вибори мають відбуватися окремо від парламентських. Вони гарантують контроль суспільства над владою у проміжок між «великими» виборчими кампаніями. Іншими словами, суспільство зможе подати владі знак, якщо вона рухаєтиметься не туди.

Олександр Пасхавер, президент Центру економічного розвитку

Позитивний економічний результат можуть дати тільки конкурентні вибори. Навпаки, неконкурентні вибори ведуть до формування неефективної влади, оскільки будь-яка влада має перевірятися «сильним запереченням».

У бідній країні не може бути розвинутої демократії. Люди, які орієнтовані на виживання, не будуть вказувати владі, що вона має зробити. Сьогодні популярною є ідея, що у бідних країнах потрібно повернутися до принципів цензової демократії. Якби так було в Україні, ми би, напевно, мали більш якісну владу.

Якщо влада прагне бути більшим «європейцем», ніж люди, вона повинна викликати довіру. А, отже, не обіцяти нездійсненого. Президент проголосив за мету, аби України до 2010 року увійшла до 20-ки найбільш розвинутих держав світу. Це означає невпинне зростання у 20% щорічно при тому, що інші країни стоятимуть на місці.

Ще один момент – реформування потрібно починати з себе, а не з підвищення пенсійного віку.

Для того, щоб Україна увійшла до пулу економічно успішних, демократичних держав, потрібний час. І спиратися у своєму розвитку ми можемо тільки на власний досвід.

Валерій Геєць, директор Інституту економіки та прогнозування НАН України

78% у структурі багатства складає соціальний капітал (природний – тільки 4%). Один із вимірів «якості» соціального капіталу – рівень довіри суспільства до влади, державних і громадських інститутів. У нас довіра до влади мало коли перевищувала 20% (у розвинутих країнах зниження довіри до 30% вже вважається критичним). Партіям довіряє 7%. Приватним підприємцям – 15% (у розвинутих країнах – 47%). Більш того - у нашому суспільств немає й міжособистісної довіри.

Розрив між суспільством і інститутами влади – одна з найсерйозніших загроз національній безпеці. Якщо цей розрив поширюватиметься, тоді, відповідно, знижуватиметься «вартість» соціального капіталу й продовжуватиметься економічне падіння.

Місцевій владі довіряє тільки 18%. Отже, перед всіма партіями на цих виборах стоїть єдине завдання – працювати на підвищення рівня довіри.

Володимир Фесенко, директор Київського національного інституту управління ім. Горшеніна

Феномен загальної недовіри дійсно має місце, проте коли йдеться про довіру до окремих партій, довіра суттєво зростає. Нашому суспільству властива функціональна довіра, яка проявляється у готовності проголосувати. На будь-яких виборах люди дають політичним силам аванс довіри – прийшов час ним скористатися.

Для того, щоб місцеве самоврядування діяло ефективно, не достатньо просто переобрати депутатів чи мерів – потрібне розширення повноважень.

Виборці очікують насамперед розв’язання соціально-економічних проблем на місцях. У політиків інтерес інший – утримати або отримати владу. Замість того, що зосередитися на комунальних проблемах, політики перетворюють місцеві вибори на ідеологічне протистояння. Не можна підходити до виборів як до політичної війни на знищення.

Георгій Крючков, виконавчий секретар «Українського форуму»

На порядку денному місцевих виборів стоїть питання, чи зможе нова влада зміцнити свої позиції або опозиція підготує базу для реваншу. Звідси – гострота виборчої кампанії та «тематичний» відхід від місцевої проблематики.

Ще одна помітна особливість цих виборів – їхня примітивна стилістика. Багато лідерів взяли відверто базарний тон.

Місцеві вибори-2010 скоріше за все не стануть рішучим кроком до демократії. Єдиний шлях до цього – прийняття Виборчого кодексу, щоб більше не міняти закон напередодні кампанії. Як то кажуть, «не годувати собаку, коли йдеш на полювання».

Щодо чинних політичних умов, то тут залишається багато питань. Наприклад, як поєднати наш шлях до Європи, де місцеве самоврядування має широкі повноваження, із намаганням побудувати жорстку вертикаль влади?

Що стосується можливої дати чергових виборів до Верховної Ради, то її визначить Конституційний суд, виходячи з результатів місцевих виборів.

Володимир Цибулько, політолог, письменник

Сьогодні в Україні «багато Махно і мало Скоропадського». Замість того, щоб вдосконалювати партії, ми почали їх множити і, як підсумок, залучати до політики все більш дрібних людей. Політична система стала прохідним двором. Партії не тільки не створюють усередині себе «фільтри» - вони орієнтовані на підтягування до своїх лав непорядних. Місцеві еліти залишаються слабкими. На місцях у депутати висувається «спам». Єдина надія – на мажоритарну складову.

Що потрібно робити? По-перше, прийняти Виборчий кодекс. По-друге, партії мають створити кваліфіковану систему відбору. Нам потрібні 10 сильних партій, а не 180, як зараз.

Парламентські вибори не сумісні з Євро-2012. Тому їх варто провести наступного року.

Віктор Небоженко, директор соціологічного центру «Український барометр»

Ще влітку соціологічні дослідження зафіксували зростання у суспільстві соціальної і політичної апатії поряд з агресією, а також – ріст цінності порідку. Тобто спокуса авторитаризму – це той фон, на якому проходять вибори.

В Україні може скластися дві моделі. Перша – президент консолідує наволоко себе великий бізнес й вони разом, на договірних началах, проводять модернізацію. Друга – великий бізнес «корумпує» президента.

Останнім часом у нас намітилася така тенденція, що спостерігачі захищають кандидатів, а не голоси виборців.

Сьогодні існує недовіра до інституту виборів. Неприпустимо, щоби виборці знову поділилися 50 на 50, й одні відчували себе тими, хто виграв, а другі – тими, хто програв.

Створення сильної адміністративної вертикалі за умов посилення президентських повноважень – непогана основа для проведення реформ.

Євген Копатько, експерт-соціолог

Місцеві вибори проходять у відриві від «стрижневих». Це зумовить падіння явки до 60%, у деяких регіонах – навіть до 50%. Де боротьба буде жорсткою, там явка виявиться вищою.

У суспільстві панує тотальна втома від виборів. У деяких регіонах наразі йде політична громадянська війна, причому не між таборами, а всередині влади чи всередині опозиції.

Певні політичні сили намагаються використати порушення як технологію.

Виталий Бала, політичний експерт, директор Агентства моделювання ситуацій

Чинна виборча кампанія – своєрідний мікс парламентської та президентської. Ніхто не говорить про ЖКГ. Частина політиків готуються до виборів в Верховну Раду, а інша частина ніяк не може зрозуміти, що президентська кампанія вже закінчилася.

Проте самі ці вибори дають шанс на формування справжньої політичної еліти, яка складатиметься з людей, котрі знають, як вирішувати місцеві проблеми й вже багато зробили для свого регіону. Тепер криза підштовхнула їх йти у політику. Але партизація влади їм заважає.

У фальшуванні підсумків виборів найбільше зацікавлена опозиція – щоб їй було за що «вчепитися».

Падіння довіри до влади – дійсно загрозлива тенденція. Вона призведе до радикалізації суспільства, а це не сумісно з розвитком.

Борис Олійник, письменник, академік НАН України, Герой України

Стиль виборів – блатне арго. Деяких політиків не можна випускати на люди.

Цензова демократія – це добре в тих країнах, де є справжня аристократія. Але наша так звана «еліта» досі під пахвою носить стволи.

Нинішня влада намагається збудувати партійну вертикаль, проте провокацій не уникнути. Президент обіцяє чесні вибори – нехай подивиться на своє оточення.

Антон Фінько, експерт Київського центру політичних досліджень і конфліктології

Сподіваюся, що місцевим виборам вдасться розмити електоральну поляризацію суспільства. Якщо цього не станеться, наступні президентські і парламентські вибори відбуватимуться за сценарієм 2004 року.

Потрібно, щоб Партія регіонів «переміщувалася» до центру країни і там створювала стабільні коаліції в місцевих радах.

Опозиція вступила на хибний, небезпечний, аморальний шлях – проголошує, що бореться за «українську Україну». Етнографічному націоналізму варто протиставити економічний патріотизм.

Володимир Семиноженко, голова «Українського форуму»

Місцеві вибори ми робимо для себе, для всієї держави. Головне, щоб не було переможців і переможених. Тоді переможе Україна.
Джерело: Прес-служба Громадянського руху "Нова Україна"

Додати повідомлення

Вам необхідно зареєструватися або авторизуватися для того щоб створювати нові повідомлення.

Повернутися до архіву

Архів

Опитування

Мир на сході настане завдяки:

Результати опитувань

Пряма мова

Карта нової україни

Вiдео

Останні обговорення

Форум